علی عزلتی مقدم
علی عزلتی مقدم

علی عزلتی مقدم

اهمیت توجه به آلودگی میکروبی

در این جلسه و جلسات بعد به ادامه مبحث Microbial Limit Test می­پردازیم که منظور از آن آزمایشاتی است که برای کنترل فرآورده­های غیر استریل صورت می­گیرد. اما ابتدا بهتر است با اهمیت آلودگی میکروبی آشنا شویم.

اهمیت توجه به آلودگی میکروبی

در بین سال­های 1959 تا 1979 تحقیقی انجام شد که در آن فرآورده­های دارویی را به چند دسته مائی، ژلی، روغنی، خشک و اسپریت (حاوی الکل) تقسیم کردند و درصد آلودگی آنها را بررسی کردند. نتایج بدین صوت بود:

مائی 35%    ژلی 34%        روغنی26%      خشک  33%    اسپریت 3%

از آنجایی که ممکن بود همه فرآورده­های الوده مشکل­زا نباشند، فرآورده­های با count میکروبی بالا (بیشتر از 105 را انتخاب کردند و در نتیجه نتایج به صورت زیر تغییر کرد:

مائی 22%    ژلی 15%        روغنی10%      خشک  7%      اسپریت 3%

نتیجه­ای که از این تحقیق گرفته شد این بود که میزان آلودگی میکروبی رابطه مستقیمی با میزان آب فرآورده دارد و هرچقدر فرآورده آب بیشتری دارد بیشتر مستعد آلودگی میکروبی می­باشد و باید دقت بیشتری در نگهداری آن شود.

  در ادامه این تحقیق آلوده­کننده­ها را شناسایی و جداسازی کردند که نتیجه آن به ترتیب زیر بود (از راست به چپ):

Pseudomonas aeroginosa، سایر Pseudomona ها، E.coli، S.aureus،  Enterobacter spp، Klebsiella spp،  Proteus spp

همانطور که مشخص است اکثر این باکتری­ها g(-) هستند که باکتری­های آب­دوست می­باشند.

در واقع بعد از این تحقیقات و رخ دادن چند اتفاق (مثل ایجاد بیماری عفونی یکسان در بیماران مصرف­کننده قرص­های تیروئید در کشور سوئد) آزمایشات کنترل میکروبی به فارماکوپه­ها اضافه شد.

آلودگی میکروبی می­تواند 2 خطر عمده ایجاد کند:

1-    به خطر انداختن سلامتی مصرف­کننده با ایجاد عفونت

2-    فساد و ناپایداری فرآورده

این 2 خطر ممکن است با هم و یا تک­تک رخ دهد که بروز هر یک به عوامل متفاوتی بستگی دارد.

فاکتورهای تأثیرگذار بر ریسک ایجاد عفونت در مصرف کننده:

*    نوع میکروارگانیسم آلوده کننده؛ که دو حالت دارد، یا میکروارگانیسم بیماری­زاست و یا فرصت­طلب. از پاتوژن­ها می­توان به سالمونلا یا کلستریدیوم اشاره کرد که با تعداد کم نیز قادر به ایجاد بیماری هستند ولی سودوموناس­ها به عنوان فرصت­طلب شناخته می­شوند.

*    دوز آلوده کننده؛ منظور از آن مقدار میکروبی است که در طی مصرف دارو وارد بدن می­شود. مثلاًS.aureus که عمدتاً عفونت­های پوستی ایجاد می­کند برای اینکه بتواند روی یک پوست سالم ایجاد عفونت کند به حداقل 10باکتری نیازمند است در حالیکه برای ایجاد همان عفونت روی پوست ناسالم 102 باکتری کافی است.

*    مقاومت سیستم ایمنی بدن میزبان در برابر عامل عفونت؛ E.coli یا Salmonella که عمدتاً عفونت­های گوارشی ایجاد می­کنند برای اینکه بتوانند در یک فرد سالم ایجاد عفونت کند به حداقل 107باکتری نیازمند است در حالیکه برای ایجاد همان عفونت در فرد ضعیف ناسالم 102 باکتری کافی است.

*    نحوه مصرف دارو (راه مصرف)؛ پرخطرترین راه مصرف برای انتقال میکروارگانیسم راه تزریقی است چونکه از تمامی سدها رد شده و وارد محیط استریل بدن شده است. بعد از آن به ترتیب فرآورده­های مخاطی، پوستی و خوراکی خطر دارند. خوراکی کمترین خطر را دارد چون میکروارگانیسم باید با اسید معده، آنزیم­ها و ... روبرو شود.

آلودگی میکروبی می­تواند با ترشح یک سری آنزیم و مصرف مواد درون فرآورده به عنوان منبع غذایی تأثیرات متفاوتی بر فرآورده بگذارد مثل:

*    تخریب مواد مؤثره

*    تخریب مواد افزودنی؛ مثل امولسیفایرها که ممکن است سبب جدا شدن آب و روغن فرآورده شود.

*    تخریب مواد نگهدارنده؛ برخی از مواد نگهدارنده به pH حساس هستند و میکروارگانیسم­ها با فعالیت متابولیک خود می­توانند سبب تغییر pH شوند علاوه بر این بعضی میکروارگانیسم­ها با ایجاد تغییراتی در خود از مواد نگهدارنده که خاصیت آنتی­بیوتیکی دارند به عنوان ماده غذایی استفاده می­کنند! این موضوع در مورد ساولن بسیار شایع است چون در طیف اثر خود gap دارد.

*    تغییر pH یا تخمیر؛ یکی از نشانه­های آن ایجاد بوی ترش و اسید آلی است.

* در فرآورده­هایی مثل کرم در اعماق ظرف حالت بی­هوازی ایجاد می­شود که سبب رشد میکروارگانیسم­های بی­هوازی و تخمیر و تولید اسید آلی توسط آنها می­شود. امروزه کارخانه­های معتبر به این فرآورده­ها مواد معطر نمی­زنند تا در صورت بروز این اتفاق بوی ترش به راحتی قابل استشمام باشد و مصرف­کننده فرآورده آلوده را مصرف نکند.

*    تغییر رنگ و بو؛ به علت واکنش­هایی مثل اکسیداسیون و احیا است که میکروارگانیسم­ها در طی روندهای متابولیک خود باعث آنها می­شوند.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آلودگی میکروبی یک فرآیند Static نیست بلکهDynamic و پویا می­باشد.

برای درک بهتر جمله بالا بهتر است با مفهوم Water Activity (Aw) آشنا شوید.

AW نشاندهنده مقدار آب آزاد (قابل استفاده) است و با Water Content یا محتوای آب متفاوت است چون محتوای آب نشانه میزان کل آبی است که در فرآورده وجود دارد. هر چه فرآورده مولکول­های هیدروفیل و جاذب آب بیشتری مثل نمک­ها و قندها داشته باشد مقدار آب آزاد و در دسترس آن و در نتیجه  AW کاهش می­یابد.

* میکروارگانیسم­ها توانایی استفاده از آب باند شده را ندارند و فقط می­توانند از آب آزاد استفاده کنند.

اگر 2 فرآورده با Water Content یکسان را در نظر بگیرد که یکی حاوی مقداری قند است ولی دیگری مولکول هیدروفیل خاصی ندارد، فرآورده حاوی قند AW کمتری دارد. هر چه AW فرآورده کمتر باشد، فشار بخار آن نیز کمتر است. از همین موضوع برای بدست آوردن AW استفاده می­شود.

بیشترین مقداری که می­تواند برای این رابطه بدست آید، یک است؛ معمولاً اگر فرآورده AW بین 6/0 تا 75/0 داشته باشد به عنوان یک فرآورده خشک (Low Water Activity) شناخته می­شود و آب آزاد کافی برای رشد میکروارگانیسم­ها را ندارد. ابلته کم کردن AW تا این حدود کار آسانی نیست.

در شرایط خشک (اسموتیک)، قارچ­ها (مخمر و کپک) قابلیت رشد دارند. پس از رشد مخمرها، مخمرها برای رشد قند فرآورده را مصرف می­کنند و در نتیجه آب آزاد فرآورده افزایش پیدا می­کند و شرایط رشد برای باکتری­هایg(+) فراهم می­شود که بر اثر مصرف بیشتر مواد غذایی توسط آنها باز هم AW افزایش پیدا کرده و شرایط برای رشد باکتری­های g(-) مهیا می­شود. به همین دلیل است که گفته می­شود آلودگی میکروبی یک فرآیند دینامیک است.

پس از اینکه اهمیت و خطرات آلودگی میکروبی مشخص شد، یک سری استانداردها و روش­ها برای آلودگی میکروبی وارد فارماکوپه­ها شد.

فرآورده­های دارویی از نظر آلودگی میکروبی به دو دسته عمده استریل (سترون) و غیر استریل تقسیم می­شوند. آزمایشات و استادنداردهای فرآورده­های استریل در مبحث sterility مطرح خواهد شد ولی در مورد فرآورده­های غیر استریل در مبحث Microbial Limit Test یا محدودیت­های میکروبی باید صحبت کرد.

Microbial Limit Test

فرآورده­های غیر استریل شامل فرآورده­های خوراکی، موضعی، پوستی و اکثر فرآورده­های Nasal می­باشد.

آلودگی میکروبی یک فرآورده غیر استریل را باید از 2 جنبه (یکی از این دو یا هر دو) بررسی کرد:

1-   Total Viable Count (TVC) (شمارش کلی میکروارگانیسم­های زنده) که البته در اکثر موارد دارویی منظور از آن شمارش کلی میکروارگانیسم­های هوازی زنده (Total Aerobic Viable Count (TAVC)) است چون در فرآورده­های دارویی خیلی با میکروارگانیسم­های بی­هوازی سر و کار نداریم. این شمارش خود مجموعه 2 شمارش TBC (شمارش کلی باکتری­های زنده) و TYMC (شمارش کلی مخمرها و کپک­های زنده) می­باشد (TAVC = TBC + TYMC). واحد این شمارش   است.

2-   در کنار وجود یک حد (limit) برای تعداد میکروارگانیسم­ها، عدم وجود بعضی میکروارگانیسم­های ویژه (در اینجا میکروارگانیسم­های پاتوژن) باید اثبات شود.

حد مجاز برای وجود میکروارگانیسم (total limit count) را نوع فرآورده و قانونگذار (کشور تابعه) مشخص می­کند که به صورت normal بین 100 تا 1000  است. در ایران برای فرآورده­های سنتتیک این حد را 100 تعریف کرده­اند که 10% این تعداد می­تواند کپک یا مخمر باشد.

برای فرآورده­های گیاهی این حد متفاوت است که در جلسه بعدی توضیح داده خواهد شد.

نکته قابل ذکر این است که آزمایشگاه کنترل میکروبی جزء آزمایشگاه­های روتین در کنترل کیفیت صنایع دارویی به حساب می­آید و آزمایشات Microbial Limit Test روی هر batch تولید شده باید صورت گیرد.

در ایران وجود 5 میکروارگانیسم به طور کلی برای تمامی فرآورده­های غیر استریل ممنوع و غیر مجاز است:

E.coli, S.aureus, P.aeroginosa, Salmonella spp, Candida albicans

وجود کاندیدا در این لیست، مختص ایران است و در بسیاری کشورها در این دسته قرار نمی­گیرد.

در سایر کشورها این میکروارگانیسم­ها بر اساس پارامترهایی مشخص می­شود و مثل ایران همیشه این 5 میکروارگانیسم نیست و تغییر می­کند؛ این پارامترها عبارتند از:

-         منشأ مواد اولیه؛ فرآورده­های با منشأ طبیعی (گیاه، خاک و ...) مستعد آلودگی با Salmonella sppهستند پس بررسی عدم وجود Salmonella spp در این فرآورده­ها الزامی است و باید بررسی شود.

-         راه مصرف فرآورده؛ برای فرآورده­های خوراکی عدم وجود E.coli حتماً باید بررسی شود. در مورد فرآورده­های موضعی S.aureus, P.aeroginosa نباید وجود داشته باشند و در فرآورده­های واژینال و رکتال وجود مخمرها و کپک­ها ممنوع است.

-         جمعیت هدف فرآورده؛ در مورد فرآورده­هایی که برای افراد خاص مثل افراد تحت شیمی­درمانی یا نوزادان (به طور کلی افراد با نقص سیستم ایمنی) حساسیت بالا می­رود و وجود میکروارگانیسم­های ساده­ای مثل باسیلوس­ها که در هوا وجود دارند نیز باید بررسی گردد.

FDA یک سری از میکروارگانیسم­ها را Indicator می­نامد و آنها را به 3 دسته تقسیم می­کند:

1- Harmful؛ خود میکروارگانیسم یا toxin آنها حتماً موجب بیماری یا عفونت می­شود. میکروارگانیسم­های شایع این دسته Salmonella spp و clostridium spp هستند که به اینها Essential pathogen هم گفته می­شود.

2- Objectionable (قابل اعتراض)؛ این میکروارگانیسم­ها در بعضی شرایط ایجاد بیماری می­کنند و یا در بعضی شرایط موجب فساد فرآورده می­شوند. از جمله این میکروارگانیسم­ها می­توان به P.putida اشاره کرد.

3- Opportunistic؛ در افراد با نقص سیستم ایمنی مشکل­زا هستند. در این دسته افراد حتی میکروفلور مفید هم می­تواند مشکل­زا باشد در نتیجه این دسته شامل بسیاری از میکروارگانیسم­ها می­شود.

آلودگی­های میکروبی را در صنایع داروسازی (Microbial Spoilage of Pharmaceutical Products) به چند مرحله تقسیم می­کنند.

1- Primary Contamination

آلودگی­های اولیه به علت آلودگی مواد اولیه (Raw Material) اتفاق می­افتد و سبب آلودگی فرآورده می­شود. از این مواد اولیه می­توان به چند مورد مهمتر اشاره کرد:

- آب؛ برای تولید، فرمولاسیون، شستشو و ... استفاده می­شود.

- محلول­هایی که در شرایط خوبی تهیه نشده­اند و محافظت ضد میکروبی برای آنها صورت نگرفته مثل عرق نعنا که حتی خودش اثر ضد قارچی دارد.

* آب و محلول­های مائی معمولاً با g(-)ها مثل سودوموناس آلوده می­شوند.

- حلال­های آلی و الکل­ها می­تواند با اسپور باکتری­ها آلوده شود.

- پودرهای خشک و مواد بسته­بندی می­تواند با اسپور باکتری­های g(+) و کپک­ها آلوده باشد.

2- Production Contamination

آلودگی در محیط تولید که در آن وسایلی (facilities) که برای ساخت استفاده می­شود بسیار مهم است و همچنین محیط که شامل در، دیوار، کف و هوای محیط می­شود.

سطوح خشک با کوکسی و باسیل g(+) و اسپورها، سطوح مرطوب با باسیل­های g(-) و هوا با اسپور کپک­ها و باکتری­ها می­توانند آلوده باشند.

در یک مطالعه مشخص شد که میزان ریزش پوسته­های بدن در حدود 10000 پوسته در هر دقیقه است! و میکروب­ها هم که به صورت سوار بر ذرات جابجا می­شوند پس بر هرکدام از این پوسته­ها میکروفلور طبیعی بدن نیز سوار است به علاوه اگر فرد بیمار باشد، میکروب­های پاتوژن نیز بر پوسته سوار است. پس لباس مناسب افراد در محیط کا ر بسیار بر بار میکروبی فرآورده مؤثر خواهد بود.

3- Secondary Contamination

در آلودگی ثانویه فرآورده در حین مصرف آلوده می­شود.

در طی آزمایشی یک فرآورده یکسان به تعدادی داروخانه در سطح شهر سفارش داده شد و آلودگی میکروبی آن در زمان تحویل گرفتن از داروخانه و همچنین پس از 2 هفته قرار داشتن در دمای محیط از نظر TVC وPathogen Count مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدین صورت بود که تمامی نمونه­ها پس از تحویل، TVCپایین­تر از 100 داشتند که قابل قبول بود ولی پاتوژن­ها با این درصدها یافت شد:

E.coli  9%, S.aureus  77%, P.aeroginosa  4%, Candida albicans  45%

بعد از دو هفته حدود 36% نمونه­ها TVC بالای 100 داشتند که نشان­دهنده قدرت تکثیر میکروب­ها در این فرآورده است. درصد پاتوژن­ها نیز افزایش پیدا کرده بود که در واقع به این دلیل بوده که در ابتدا آنقدر تعدادشان کم بوده که قابل شناسایی نبوده­اند ولی پس از 2 هفته با تقسیمات تعدادشان زیاد شده و شناسایی شده بودند.

این نتیجه با توجه به این بدست آمد که این فرآورده­ها پس از تحویل و بدون استفاده به TVC بالای حد مجاز رسیده بودند که نشان می­دهد فرآورده­هایی که در منزل مصرف می­شوند وضع بسیار بدتری دارند و در واقع آلودگی آنها در حین مصرف افزایش می­یابد در حالیکه در ابتدا TVC قابل قبولی داشته­اند.

از نکات بالا می­توان اینگونه نتیجه گرفت که فرآورده نیاز به یک نوع محافظ دارد تا جلوی رشد و افزایش تعداد میکروب­ها را بگیرد.

* نکات دیگری مثل طریقه مصرف و طریقه بسته­بندی نیز بر بار میکروبی فرآورده تأثیرگذارند که در جلسات بعد به آنها خواهیم پرداخت.